گاه نوشته های من

اردکانم مهد علمم جایگاه مردم نیک اخترم من.این وبلاگ حاوی مقالات و تحلیلها و دلنوشته های من می باشد.

گاه نوشته های من

اردکانم مهد علمم جایگاه مردم نیک اخترم من.این وبلاگ حاوی مقالات و تحلیلها و دلنوشته های من می باشد.

ای کاش

 
ای کاش آسمان حرف کویر را می فهمید و اشک خود را نثار گونه های خشک او میکرد.

ای کاش واژه حقیقت آنقدر با دلها صمیمی بود که برای بیان کردنش به شهامت نیازی نبود.

ای کاش دلها آنقدر خالص بود که دعاها قبل از پایین آمدن دستها مستجاب میشد.

ای کاش بهار آنقدر مهربان بود که باغ را به دست خزان نمی سپرد.

ای کاش...

عملکرد احزاب سیا سی در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی(بخش سوم)

    (این مقاله در همایش اتحاد ملی و انسجام اسلامی در دانشگاه یزد ارائه گردیده است)

 

                                    (بخش سوم و پایانی)

 

                    احزاب سیاسی پس از انقلاب اسلامی:

 

  پس از انقلاب نیز شاهد شکل گیری احزاب جدیدی هستیم دوران بعد از انقلاب چهار مقطع از هم متمایز است :1-از 1357 تا1360   2- از خرداد 1360 تا 1376    3-از سال 76 تا 1384    4- از سال 1384 تاکنون.

 

  1-1357 تا 1360 :در این سالها سه جریان از هم قابل تفکیک است :

جریان چپ:که نماد آن در حزب توده بود:با پیروزی انقلاب اسلامی سران حزب، اعضای کمیته ی مرکزی و اجرایی وارد ایران شدند و برای آنکه چهره ای انقلابی از خود نشان دهند ضمن مخالفت با دولت موقت، به حمایت از خط امام(ره) و اشغال لانه جاسوسی پرداختند.اما این تظاهری بیش نبود .نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ارتباطات جاسوسی حزب با سازمان جاسوسی شوروی و اسرار توسعه ی شبکه مخفی نظامی آن را کشف کردند و دادستانی کل انقلاب رسما انحلال حزب توده را اعلام می کند.چریکهای فدایی خلق نیز که از سال 1350 اعلام موجودیت کرده بود؛ از سر عناد با انقلاب بر آمد و بسیاری ار آنها اعدام شدند یا با دادن تعهد نسبت به وفاداری به انقلاب از زندان آزاد شدند .ولی این گروه عملیاتهای خرابکاری و مسلحانه علیه انقلاب اسلامی را در پیش گرفتند.

ادامه مطلب ...

سالگرد درگذشت پدر بزرگم

امروز ۲۹ تیر ماه سالگرد درگذشت پدر بزرگ مادری ام است. پدر بزرگی که با رفتنش تمام خاندان ما را داغدار کرد .و امروز نام نیک خود را در بین مردم به یادگار گذاشته است و از زبان هرکسی جز خوبی این مرد زحمتکش چیز دیگری به میان نمی اید.

مرحوم حاج عباس هاتفی مرد کار و تلاش و خدمت به خلق خدا بود اما با وجود کار و تلاش زیاد از امکانات مادی زیادی بهره مند نبود ولی همیشه شکر گزار خدا بود . از اذان صبح تا غروب مدام مشغول کار تلاش و در اوردن یک لقمه نان حلال بود. اما تقدیر الهی سر انجام براین قرار گرفت که در شامگاه ۲۹ تیر ماه ۱۳۷۸ در سانحه تصادفی که در تقاطع خیابان صدرآباد و خیابان ابوالفضل رخ داد دعوت حق را لبیک گوید .

از خدمات ارزشمندمرحوم می توان به نقش پررنگ ایشان در ساخت مسجد امیر المومنین(ع) مزرعه سیف(حاج میرزا هادی)که امروز یکی از زیباترین و پرجمعیت ترین مساجد شهرستان اردکان به حساب می اید اشاره نمود .همچنین ساخت بازارچه فاطمیه مزرعه سیف که امروز از رونق خوبی برخوردار است.از خدمات دیگر او می تواند به واگذاری زمین برای ساخت مدرسه علامه مجلسی قدیم(مدرسه شهید انصاری کنونی) اشاره نمود.

در آستانه دهمین سالگرد درگذشت این مرد خوب خدا  وظیفه خود دانستم تا یاد و خاطره اش را گرامی بدارم  و برای روح بلند ان مرحوم علو درجات از خداوند منان خواستارم زیرا اگر امروز در من هم اگر روحیه کار و تلاش رسوخ کرده به واسطه مرحوم پدر بزرگم بوده است.

لازم به ذکر است که به همین مناسبت مجلس بزرگداشت آن مرحوم از تاریخ  شنبه ۲۹/۴/۸۷ لغایت دوشنبه ۳۱/۴/۸۷ بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امیر المومنین (ع) مزرعه سیف برگزار می گردد.

 

سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز

مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

 

 

تحلیلی بر آزادی اسرا و اجساد شهدای کشور لبنان (عروس خاورمیانه)

این روزها دومین سالگرد جنگ سنگین و فراگیر رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان است جنگی که به شکست مفتضحانه چهارمین ارتش مدرن و مجهز دنیا که حمایت ایالت متحده امریکا  وبسیاری از کشورهای دیگر اروپایی و حتی عربی برای منزوی ساختن گروه شیعی حزب الله را در پشت سرخود داشت ،انجامید.

اما امسال دومین سالگرد این پیروزی مصادف با آغاز عملیات تبادل اسرا و اجساد لبنانی واسرائیلی شده است. که موجی از شادی و شعف وصف ناپذیر  را در میان لبنانی ها از هرگروه و حزب و طیفی به وجود آورده است . واز طرف دیگر شکست دیگری بر پیکره رژیم رو به زوال اسرائیل وارد شده است و به گفته مقامات این رژیم روز تبادل اسرا یک روز سیاه ونحس برای اسرایل است.

پرز هنگام امضای حکم ازادی اسرا گفت : برای ما آزادی سمیر قنطار بسیار سخت است اما برای بازپس گرفتن نظامیان خود باید به این کار تن می دادیم .وی افزود: دستان من هنگام امضای این حکم می لرزید!

امروز مردم لبنان از هر طیف و جناح و گروه و اندیشه ای افتخارات لبنان چه پیروزی در  جنگ 33 روزه و چه تبادل اسراء واجساد را مدیون سلاح مقاومت و شخصیت سید حسن نصر الله رهبرمقاومت ملت لبنان می دانند. به خصوص که در این اواخر شاهد تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان بودیم .تمام مسولان سیاسی لبنان از نخست وزیر و رییس جمهور گرفته تا تمام احزاب و گروههای سیاسی این اقدام حزب الله در تبادل اسراء و شهدا را به فال نیک گرفته و از آن استقبال کردند و این اقدام عامل بسیار مهمی در تثبیت اتحاد و همبستگی ملی در لبنان قلمداد می شود .و در زمان کنونی بر خلاف سابق حزب الله به عنوان نماد مقاومت کشور لبنان مورد تایید اکثر گروهها ی لبنانی قرار گرفته است.

امروزه قدرتهای بزرگ علاوه بر تهدیدات متقارن و قابل پیش بینی با یکسری تهدیدات پیش بینی ناپذیر و نامتقارن روبرو هستند و پیروزی حزب الله بر چهارمین  ارتش مجهز دنیا و همچنین در جریان مبادله اسراء و اجساد در راستای تهدیدات نامتقارن قابل تحلیل است که بحث مفصلی را می طلبد که وارد آن نمی شویم.

 

به امید تشکیل دولت فرا گیر فلسطین و محوکامل ظلم در جهان و آزادی

 

تمام اسیران دربند رژیم جعلی صهیونیستی

 

 

 

 

سرود زیبای مادر برام قصه بگو

 لینک سرود زیبای مادر برام قصه بگو قصه بابا رو بگو کاری از گروه سرود بچه های

آباده به بهانه روز پدر تقدیم به فرزندان شهید که پدرانشان با خون خود باعث سرافرازی و

سربلندی ایران عزیز شده اند.

 

http://www.4shared.com/get/31218988/5cd17c3/mmr-madar-ghese.html;jsessionid=6B4D0D6C07831E90E7DB4F2335614729.dc49

میلاد حضرت علی علیه السلام و روز پدر

 فرا رسیدن ۱۳ رجب میلاد با سعادت شیر بیشه شجاعت امیر مومنان

حضرت علی علیه السلام  و روز پدر را به همه دوستداران آن حضرت و

پدران عزیزتر از جان به خصوص پدر خودم  تبریک عرض می کنم.

 

1185526686.jpg

پدرم ! درخت تنومند وجودم ! تبسم شیرین و نگاه گرم و مهربانت ، امید بخش لحظه لحظه های زندگیم است! ای الهه ی ایثار و عشق ! بر دستان پر تلاشت بوسه میزنم و بهترین ها را برایت آرزو میکنم! کاش از ته قلب مهربانت از من راضی باشی!
دوستت دارم دوستت دارم دوستت دارم!

یادمون باشه....

 

یادمــون باشــه...

 

یادمون باشه که هیچ کس رو امیدوار نکنیم …

 

 بعد یک دفعه رهاش نکنیم ....

 

چون خرد میشه …

 

 میشکنه و آهسته می میره …

میلاد امام جواد علیه السلام

روز میلاد امام محمد تقی جواد الائمه علیه السلام را به تمامی

دوستداران و شیعیان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

 

قطب راوندی روایت کرده که معتصم جماعتی از وزراء خود را طلبید و گفت شهادت دروغ دهید در حق محمد تقی علیه سلامو بنویسید که او اراده کرده خروج کند . پس معتصم آن حضرت را طلبید و گفت : تو اراده خروج کردی بر من و امام فرمود به خدا قسم که من به جا نیاوردم چیزی از این امر. گفت که فلان و فلان شهادت می دهند بر این کار تو ، پس ایشان را حاضر کردند گفتند بلی این نامه های تو است که نوشته ای در این باب ما گرفته ایم آنها را از بعضی غلامان تو . راوی گفت حضرت نشسته بود در ایوان پس سر بلند کرد بسوی آسمان و گفت خداوندا اگر اینها دروغ می گویند بر من بگیر ایشان را ، راوی گفت نظر کردیم به ایوان دیدیم سخت به جنبش در آمد و هر کس بر می خیزد از جای می افتد معتصم گفت یا بن رسول الله من توبه کردم از آنچه گفتم دعا کن خدا این جنبش را ساکن کند گفت خداوندا این جنبش را ساکن کن تو می دانی که اینها دشمنان تو و منند . پس ساکن شد.(منتهی الامال)

عملکرد احزاب سیاسی در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی(بخش دوم)

(این مقاله در همایش اتحاد ملی و انسجام اسلامی در دانشگاه یزد ارائه گردیده است)

بخش دوم:

 

احزاب و جریانهای سیاسی قبل از انقلاب اسلامی:

 

پس از پیروزی جنبش مشروطه نخستین احزاب و گروههای سیاسی علنی رسما وارد صحنه ی سیاسی کشور شدند و به فعالیت پرداختند این تحرکات حزبی تا زمان به قدرت رسیدن رضا خان ادامه پیدا کرد در دوران رضا خان فعالیتهای حزبی با سرکوبی روبرو شد و یک دوره رکود فعالیت های حزبی را شاهد هستیم.اما پس از سقوط رضا خان  در شهریور 1320و جانشینی محمد رضا شاه کشور به سمت یک فضای باز سیاسی به پیش رفت . در این فضا که دیگر سرکوبی رضا خانی نبود زمینه ی مساعدی برای رشد احزاب و گرو هها ی سیاسی فراهم شد البته در دوران محمد رضا فعالیت جریانات سیاسی و احزاب وابسته به آن همراه با شدت و ضعف بوده است  در سال 1327در پی ترور ناموفق شاه موجی از دستگیریها و سرکوب احزاب آغاز شد اما فضای باز و آزادیهای سیاسی به کلی از بین نرفت . اوج فعالیت احزاب در دوران محمد رضا شاه را باید سالهای 1330 تا 1332 در زمان نخست وزیری مصدق جستجو کرد . که اقتدار شاه در این دوسال به شدت ضعیف شده بود و جریانهای لیبرالی ،مذهبی ،چپ در این دوران نقش پررنگی را ایفا نمودند .اما با کودتای 28 مرداد 1332مجددا سیاست حذف جریانات و احزاب وابسته ی به آنها دنبال شد.واین وضعیت تا سال 1339 دنبال شد که دوران تثبیت اقتدار محمد رضا شاه بود.اما به دنبال روی کار آمدن جان .اف.کندی که دموکرات بود و نخست وزیری علی امینی  در سالهای 1339تا 1342مجددا  یک فضای سیاسی باز موقت ایجاد می شود و شاهد تحرک جریانات و احزاب سیاسی در این دوران هستیم. اما این تحرک با سرکوب قیام 15 خرداد 1342پایان می پذبرد و دیکتاتوری محمد رضا شاه تقویت می گردد به دنبال این سرکوبی گروهها وجریانات سیاسی فعالیتشان رو زیرزمینی می کنند و زمینه برای شکل گیری گروههای مسلح و سازمانهای چریکی فراهم می شود . البته در این دوران شاهد شکل گیری احزاب نمایشی و صوری  وابسته ی به سلطنت می باشیم . سر انجام وقایع سال 1356 و انقلاب 1357 موجب فروپاشی نظام شاهنشاهی و شکل گیری فصل جدیدی از احزاب در ایران می شود.

ادامه مطلب ...

درد دلی با امام زمان(عج)

باز هم آمد. جمعه را می گویم آقا. کاش این جمعه همان جمعه موعود بود کاش نوای انا المهدی ات در تمام دنیا طنین انداز می شد. آقای من : این انتظار تا کی قرار است طول بکشد خدا می داند دلمان چقدر هوای دیدنتان را دارد . ای آقای خوبیها : دنیا جولانگاه ظالمان شده بعضی ها زندگی را فقط برای خودشان می خواهند .حتی نفس کشیدن را هم فقط برای خودشان می خواهند. ای زیباترین بهانه امید من : جمعه های سوت و کور یکی یکی می ایند و می روند ولی من همچنان منتظر تو ام. تقویم انتظارم پر از جمعه های خط خورده است . اما از انتظار خسته نمی شوم هر روز هفته را به انتظار جمعه ام و هر جمعه به انتظار مهدی(عج )،تا بیاید و دیدگانمان روشنایی یابد .

اما امروز غروب جمعه شد وآسمون آرام آرام داره رو به سرخی می ره دل من هم آرام آرام با نیامدن محبوبم بغضش سنگین می شه ، غروب جمعه که می شه دلم می گیره.

دعای کمیل

این هفته شب جمعه خدا توفیقی نصیبم  کرد تا درمراسم دعای روحبخش کمیل در امامزاده سید ابوالقاسم واقع درمنطقه بیده میبد شرکت کنم.  از هر لحاظ مراسم بسیارخوبی بود.لازم به ذکر است که هر هفته مراسم دعای کمیل در امامزاده سید ابوالقاسم (پیر چراغ )با حضور انبوه مشتاقان وعاشقان حضرت دوست برگزار می گردد.

امامزاده سیدابوالقاسم

عملکرداحزاب سیاسی در ایران قبل و بعداز انقلاب اسلامی( بخش اول)

عملکرد احزاب سیا سی در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی

(بخش اول)

 

محمد افخمی اردکانی

(دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان)

این مقاله در همایش اتحاد ملی و انسجام اسلامی در دانشگاه یزد ارائه گردیده است:

 

 

چکیده:

احزاب در یک جامعه می توانند به صور مختلفی عمل نمایند. گاهی کارکردهای حزبی خود را برای پیشرفت و آبادانی کشور واحترام به عقاید و افکار مردم قرار می دهند. گاهی هم ممکن است صرفا به خاطر دست یابی به قدرت عمل کنند. و در جهت منافع حزب خود عمل نمایند و مصالح کشور را فدای  حزب خود نمایند.احزاب در ایران ریشه در جنبش مشروطه دارند.و در قالب جریانهای لیبرال ،چپ ومذهبی ،ظاهر شده اند. وقتی به عملکرد احزاب در ایران مراجعه می کنیم متوجه می شویم که کارکردهای متفاوتی داشته اند گاهی منافع ملی کشور را نادیده گرفته و در جهت اهداف خاص خود عمل کرده گاهی هم وظیفه ی خود  رابه عنوان حزب کار امد انجام داده است . جریانات سیاسی در ایران و احزاب وابسته به آن گاهی از اتحاد ووحدت برخوردار بوده اند و به مقصود خود دست یافته اند گاهی هم بر اثر اختلافات در عقاید ناکام مانده اند . احزاب در جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف خود باید اسلام را به عنوان عامل وحدت بخش،  سرلوحه کار خود قرار دهند و به عنوان گروههای خدمت کننده به نظام ودر جهت پیشرفت نظام اسلامی گام بردارند.و شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی که سال 86 مزین به آن شده است را مبنای کار جمعی و حزبی خود قرار دهند.بدون شک در فضایی که اختلافات بین احزاب و جریانات سیاسی بر سر مسائل استراتژیک کشور  که نیاز به حرف یکسان  و اتحاد وانسجام احزاب و گروهها دارد رخ نماید این اتحاد و وحدت باید به صورت جدی از سوی احزاب دنبال شود.و موجب حفظ منافع ملی کشور و خنثی شدن توطئه ی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران شود.انچه این نوشتار به دنبال بررسی آن است عملکرد احزاب قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران می باشد.

 

ادامه مطلب ...