گاه نوشته های من

اردکانم مهد علمم جایگاه مردم نیک اخترم من.این وبلاگ حاوی مقالات و تحلیلها و دلنوشته های من می باشد.

گاه نوشته های من

اردکانم مهد علمم جایگاه مردم نیک اخترم من.این وبلاگ حاوی مقالات و تحلیلها و دلنوشته های من می باشد.

اولین سالگرد ارتحال اولین شاعر انقلاب و امام جمعه فقید اردکان



آیت‌الله حاج شیخ محمد حسین بهجتی اردکانی(شفق) در سال 1314 به دنیا آمد.وی از 7 سالگی فراگیری علم و دانش را در مکتب‌های آن زمان شروع کرد و در سال 1331 هجری شمسی به تشویق ملامحمد حائری به قم رفت و در مدرسه خان (آیت الله بروجردی) و فیضیه و حجتیه سکنی گزید.آیت الله بهجتی همزمان با این دروس تاریخ وحدیث وز بان انگلیسی را تا حدودی آموخت.این عالم گرانقدر یزدی با بزرگانی چون آیت الله‌هاشمی رفسنجانی، مسعودی خمینی، و مقام معظم رهبری همدرس و هم مباحثه بود.وی همچنین از شاگردان مرحوم امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله سید روح الله خاتمی و اولین شاعر شعر انقلاب اسلامی (متخلص به شفق) بود . وی را شاعر انقلاب نیز نامیده اند که پس از سال‌ها تلاش علمی در حوزه علمیه قم و امامت جماعت مسجد الرسول (مسجد اردکانیها) در تهران، پس از تصدی مسئولیت نمایندگی امام و امامت جمعه یزد توسط مرحوم آیت الله خاتمی به امامت جمعه اردکان منصوب شد.شفق، سراینده شعر معروفی که همه بچه‌ها از دبستان آن را به یاد دارند، با مطلع هر چه که بیند دیده، خدایش آفریده ...است.

ایشان در شامگاه دوشنبه 29 مرداد سال 86 در سن 73 سالگی پس از سال‌ها بیماری مزمن قلبی دار فانی را وداع گفت.

از این جهت حضرت آیت الله بهجتی را نخستین شاعر انقلاب نامیده اند که:  پس از سخنرانی امام خمینی (ره) علیه طرح انجمن های ایالتی و ولایتی و اعلان آن در صفحات اول روزنامه ها  استاد بهجتی(شفق) قصیده ای  با مطلع : درود باد بر این انقلاب پاک ،درود/ که زیر سایه آن جان ملتی آسود. که می توان آن را نخستین شعر انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دانست. این شعر شب سخنرانی حضرت امام در منزل امام  و در حضور جمعیت حاضر توسط خود ایشان قرائت شد و تحسین امام و علمای حوزه را بر انگیخت  و شوری دیگر در مردم پدید آورد. فردای آن روز آقای هاشمی رفسنجانی و طلاب دیگری از شاگردان امام این شعر را با اسم و رسم واقعی استاد تکثیر و در میان مردم توزیع کردند. شهربانی و ساواک قم به سرعت واکنش نشان دادند و استاد بهجتی را دستگیر و مورد اذیت و آزار و باز جویی قرار دادند. از آن پس هرگاه شعری در حمایت از امام و انقلاب سروده میشد  استاد بهجتی جزو متهمان ردیف اول بود.

یاد و خاطره اولین شاعر انقلاب اسلامی
 و امام جمعه فقید شهرستان اردکان حضرت آیت الله محمد حسین بهجتی(شفق) را در اولین سالگرد ارتحال آن عالم وارسته گرامی میداریم.


برای مشاهده تصاویری از حضور  مقام معظم رهبری در بیت مرحوم شفق به سایت دوستم اقای ملاحسینی به نشانی www.kavirestan.ir  مراجعه فرمایید

معرفی شهرستان اردکان(۵)


معادن
از کارگاه های صنعتی اردکان می توان موزاییک سازی، آجر پزی، سنگ‌بری و برخی صنایع کوچک را نام برد. مهم ترین معادن اردکان و پیرامون آن اورانیوم، ‌باریم، آهن، سرب، روی، گچ و نمک هستند.فرآورده اردکان ارده و حلوا ارده است که در عصاری ها و کارگاه های حلوا ارده سازی، از روغن کنجد تولید و صادر می شوند.

کشاورزی
کشاورزی در اردکان به دلیل‌ نداشتن آب کافی رونق چندانی ندارد.از فرآورده مهم این شهرستان می توان انار، روناس، گندم، میوه، یونجه، پنبه و پسته را نام برد. پسته اردکان از گونه پسته مرغوب ایران به حساب می آید. با توجه به آب و هوای اردکان دام‌داری به گونه پراکنده انجام می شود و دام اصلی آن بز است. با این حال گوسفند، گاو، شتر نیز نگه‌داری می کنند و مرغ‌داری نیز در این منطقه رایج است.

اثار تاریخی:

منطقه زردک : که شامل آثاری از بناهای مربوط به قرن پنجم و ششم می باشد.

مسجد زیرده و جامع : از بناهای مربوط به قرن دهم هجری می باشد.

مسجد حاج محمد حسین : مربوط به دوره قاجاریه می باشد.

مسجد جامع عقدا : که مربوط به قرن ششم هجری می باشد.

موزه مردم شناسی اردکان : دارای بخشهای مختلف مردم شناسی، اشیاء عتیقه، گیاه شناسی، جانورشناسی و فرهنگی می باشد.
رباط خرگوشی : از بناهای دوره شاه عباس صفوی می باشد.

رباط شاه زاده و منار جنبان خرانق : دارای جاذبه توریستی می باشند.

پیر سبز چک چک : زیارتگاه زرتشتیان می باشد و همه ساله پذیرای جمع کثیری از زرتشتیان داخل و خارج از کشور می باشد.

پرستشگاه هریشت : از زیارتگاههای زرتشتیان می باشد.

غار شگفت یزدان : در 50 کیلومتری عقدا واقع و دارای ستونهای زیبای استلاگمیت و استلاگتیت می باشد. طول این غار 15 کیلومتر است.
از دیگر اثار تاریخی اردکان را میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
آب انبار دوراه، آب انبار قلعه، آتشکده شریف آباد، آتشکده احمد آباد، ، پیرسوز، چهارسوق، ، حسینیه بازار نو، خانقاه اردکان، دخمه ترک آباد، دخمه شریف آباد، زیارتگاه پارس بانو، زیارتگاه زرتشتیان شریف آباد، مدرسه علمیه ، مسجد کچیب، و میل ترک آباد .

ادامه دارد....


میلاد امام زمان (عج) مبارک



اى کـشـتـى نـجات ! اینک گرفتاران امواج پرتلاطم دریاى فساد و ظلم و طغیان در انتظار ظهورت لحظه شمارى مى کنند.
اى روزنه امید! اینک اسیران زنجیر استعمار و گرفتاران استبداد، با انتظار روز رهایى از قـیـد اسـارت ظـلم ، دل خوش ‍ کرده و شبهاى ظلمانى و تاریک بیداد را به امید نور عدالت تو، سپرى مى کنند.
اى چـشـمـه سـار جـوشـان فـضـیـلت ! ایـنـک تـشنه کامان علم و دانش در انتظار جرعه اى از اقیانوس بیکران علم تو صف کشیده اند.
اى بهار آزادى ! اینک مظلومان و بیچارگان و ستمدیدگان چشمان خسته خود را به قطرات بارش ابر عدالت تو دوخته اند.
اى مایه امید، اى آرزوى دل اولیا، اى آنکه شبهاى تار انبیا به امید ظهورت رقم خورده .
اى آنکه خشم پرخروش ملکوتیان به یاد انتقامت ، فروکش !
و اى آنکه قلب پر خون على علیه السلام را تو مایه تسکین !
اى آنکه پهلوان شکسته زهراى اطهر علیهاالسلام را تو مرحم !
اى آنکه قلب شکسته حسن علیه السلام را تو درمان !
اى آنکه خون پاک شهیدان را تو منتقم !
اى آنکه بازوان به زنجیر کشیده اسیران را تو نوازش !
بیا! تا شکوفه هاى بهارى .....
به روى زیباى تو لبخند زند.
بیا! تا لاله هاى پرشور گلستان به یاد تو تبسم کند.
بیا! که سبزه زاران به خاطر جمال زیباى تو با طراوت شود.
بیا! که غنچه ها به یاد تو شکوفا گردد.
بیا! که بلبلان براى تو نغمه سر دهند.
بیا! که کاخ بیدادگران به دست تو ویران شود.
بیا! که ستم پیشگان ، به شمشیر انتقام تو کیفر شوند.
بـیـا! کـه پـرچم پرافتخار توحید به دست تواناى تو در سراسر گیتى به اهتزاز در آید.
بیا! که عدالت در لواى حکومت تو، بر روى ساکنان این کره خاکى ، سایه افکند.
اى آنکه از موسى برتر!
بـیـا کـه یـد بیضاى قدرت الهى را از آستین ملکوتیت برون آر و چشم خیره سران عالم را خیره ساز.
بـیـا! کـه بـا نـمـایـان کـردن اژدهـاى قـهـر خـداونـدى تـمـام جـادوى جـادوگـران قـرن را باطل ساز و مدعیان دروغین حقوق بشر را رسوا کن .
بـیا! که با فرو ریختن آتش خشم الهى بر سر ابر جنایتکاران ، همه ستم پیشگان را در شعله هاى غضب خداوندى را بسوزان و خاکستر آنان را بر باد ده تا مظلومان و بیچارگان و ستمدیدگان ، نفس راحتى کشند.
بـیا! که با غرق کردن قافله هاى بیدادگرى و استبدادگران در دریاى طوفانى سطوت و انتقام پروردگارى حزب حق و لشگر عدل ، مسرور و خندان گردد.
بیا! که شیفتگانت پروانه وار به طرف شمع وجودت چرخش کنند.


منبع: www.monjei.blogfa.com

داستانک

دختر جوانی چند روز قبل از عروسی آبله سختی گرفت و بستری شد. نامزد وی به عیادتش رفت و در میان صحبتهایش از درد چشم خود نالید. بیماری زن شدت گرفت و آبله تمام صورتش را پوشاند. مرد جوان عصازنان به عیادت نامزدش میرفت و از درد چشم مینالید. موعد عروسی فرا رسید. زن نگران صورت خود که آبله آنرا از شکل انداخته بود و شوهر هم که کور شده بود. مردم میگفتند چه خوب عروس نازیبا همان بهتر که شوهرش نابینا باشد. 20 سال بعد از ازدواج زن از دنیا رفت، مرد عصایش را کنار گذاشت و چشمانش را گشود. همه تعجب کردند. مرد گفت:

"من کاری جز شرط عشق را به جا نیاوردم".

طرح خاور میانه بزرگ

اهداف ایا لات متحده آمریکا از طرح ایجاد خاور میانه بزرگ

قسمت اول

محمد افخمی اردکانی

-مقدمه:
منطقه استراتژیک خاور میانه از دیر باز کانون توجه استعمارگران کهن و نوین قرار داشته است نگاهی گذرا به سایه روشنهای تاریخ پر فراز ونشیب خاور میانه نشان می دهدکه در طول چند قرن گذشته این منطقه بیشترین تاخت و تاز و لشکر کشی ها را در سطح جهان به خود دیده و هنوز هم از آن رهایی نیافته است.حضور استعمار گران قدرتمندی همچون بریتانیا،پرتغال،اسپانیاودر قرن حاضر ایالات متحده آمریکا در صحنه های سیاسی،امنیتی و اقتصادی خاورمیانه و وقوع جنگهای مهمی همچون نبرد اعراب و اسرائیل،بحران فلسطین،جنگ تحمیلی عراق علیه ایران،وقوع دو حمله نظامی به عراق،اشغال کویت،عملیات نظامی علیه طالبان در افغانستان همگی نشان دهنده اهمیت استراتژیک وژئو استراتژیک خاورمیانه در دورانهای مختلف تاریخی بویژه عصر جدید است.
در عصر حاضربا تغییرات صورت گرفته در نظام بین الملل پس از فرو پاشی بلوک شرق در دهه ی 1990 وپس از آن عملیات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001،منطقه ی خاور میانه اهمیتی حساس و حیاتی در ادبیات سیاسی قدرتهای بزرگ و بویژه دولت نومحافظه کار کنونی آمریکا یافته است و منجر به طرحی بنام طرح "خاور میانه بزرگ"توسط این دولت شده است.
مقاله حاضر بر آن است تا اهداف دولت ایا لات متحده آمریکا را از طرح کردن مساله ایجاد یک خاورمیانه بزرگ مورد بررسی قرار دهد.وبه این سوال پاسخ دهد که اهداف آمریکا از این طرح چه می باشد؟چرا بعد از حادثه یازده سپتامبر2001 مسولان دولت نومحافظه کار آمریکا از طرح ایجاد خاورمیانه جدید سخن به میان اوردند؟این طرح تا چه حد موفق بوده است ؟ جایگاه ایران و اسرائیل بر اساس این طرح کجاست؟
مفروض این مقاله این است که هدف آمریکا از طرح این مساله این است که ساختار خاور میانه کنونی با منافع ایا لات متحده آمریکا در تضاد است و این ساختار نه تنها منافع آمریکا را در منطقه ی استراتژیک خاورمیانه تامین نکرده است بلکه خاور میانه کنونی منافع ایا لات متحده را به خطر انداخته است و درصدد بنیان نهادن خاور میانه مورد نظر خود می باشد.
ادامه مطلب ...

معرفی شهرستان اردکان(۴)


وجه تسمیه:
اردکان از دو کلمه «ارد» و«کان» تشکیل شده که «ارد» به معنی مقدس و «کان» یعنی معدن می‌باشد و با این ترکیب واژه اردکان به معنای سرزمین مقدس می‌شود، اما در جامع مفیدی «ارد» را به کسر الف به معنی دور معنی کرده و نوشته است چون اطراف اردکان معادن زیاد وجود دارد، در نزد مردم این منطقه به اردکان معروف گشته است.
مقارن با حمله مسلمانان به ایران و فرار ایرانیان از شهرهای بزرگ خراسان به طرف مرکز ایران، آنها در میبد، یزد و سایر مناطق مرکزی ایران ساکن شده‌اند. مردم نواحی اردکان چون این خطه را برای کشاورزی مساعد دیدند به احداث قنوات و بنادر این شهر (اردکان) اقدام نمودند. بنابراین ممکن است بانیان اردکان زرتشتیان بوده باشند. در این صورت ممکن است نام اردکان از کلمه ( ارتاکان) به معنی راستی و درستی آمده باشد که در آیین زرتشتی یکی از ایزدان است.


در کتب:
در کتاب یزد نامه به اردکان اشاره شده و از آن به محل توطن علما و حکما در قدیم الایام (حدود قرن هفتم هـ.ق) یاد شده که به یونان کوچک اشتهار داشته و دارای مساجد، خوانق، عمارات، باغات، بیوتات بوده و محل زندگی علما و فضلا بوده که هر یک منازل دلگشا و بساتین روح افزا در آن ساخته اند. در گذشته دور نیمه شمالی یزد محل دریاچه ای بزرگ بوده که از منطقه حوض سلطان در جنوب ری تا شمال دشت یزد ادامه داشته (دریاچه ساوه) که امروزه اثری از آن باقی نمانده است. خشکیدن این دریاچه را از وقایع هنگام میلاد پیامبر اسلام می دانند و سه دیه ی بیده، عقدا و میبد در کنار این دریا بودند و محل کنونی شهر اردکان زیرآبهای دریای ساوه قرار داشته است.

ادامه دارد...



سال گذشته را چگونه گذراندید.

انشاء طنز گونه یک دانش اموز ایرانی با عنوان« سال گذشته را چگونه گذراندید»

(به بهانه اعیاد شعبانیه)

قلم بر قلب سفید کاغذ می گذارم و فشار می دهم تا انشاء ام آغاز شود. سال گذشته سال بسیار خوب و پر برکتی بود. سال گذشته پسر خاله ام زیر تریلی یک چـــرخ رفـت و له گـــــــشت و ما در مجلس ترحیمش شرکت کردیم و خیلی میوه و خرما و حلوا خوردیم و خیلی خوش گذشت. ما خیلی خاک بازی کردیم. من هر چی گشـــــــــــــــــتم پــــسرخاله ام را پیــدا نکردم. در آن روز پدرم مرا با بیل زد، بدون بی دلیل! من در پارسال خـــیلی درس خواندم ولی نتـــوانستم قبول شوم و من را از مدرسه به بیرون پرت کردند. پدرم من را به مکانیکی فرستاد تا کـــــــــــار کـنم و اوســــــتای من هر روز من را با زنجیر چرخ می زد و گاهی وقت ها که خیلی عصبانی می شد من را به زمین می بست و دو سه بار با ماشین یکی از مشتری ها از روی من رد می شد. من خیلی در کارهای خانه به مـادرم کمک می کنم. مادرم من را در سال گذشته خیلی دوست می داشت و من را خیلی ماچ می کرد ولی پدرم خیلی حسود است و من را لای در آشـپزحانه می گذاشت. درســــــال گذشته شوهر خواهرم و خواهرم خیلی از هم طلاق گرفتند .در سال گذشته مـا به مسافرت رفتیم و با قطار رفتیم. مــن در کوپه بسیار پدرم را عصبانی کردم و او برای تنبیه من را روی تخت خواباند و تخت را محکـــم بست و من تا صبح همان گونه خوابیدم! پدرم در سال گذشته خیلی سیگار می کشید و مادرم خیلی ناراحت است و هــــــــی به من میگوید: کپی اوغلی، ولی من نمی دانم چرا وقتی مادرم به من فحش می دهــــــد، پدرم عصـبانی می شود! در سال گذشته ما به عـــید دیدنی رفتیم و من حدودا خیـــــلی عیدی جـمع کرده ام، ولی پدرم همه آن ها را از من گرفت و آنتن مـــــــاهواره ای خرید که بسیار بــد آموزی دارد و من نگاه نمی کنم .پــــــدرم در سال گذشته رژیم گرفته بود و هر شب با دوست هایش آب و ماست و خیار می خورند و می خندند، گاهی وقتا هم آب با چیپس و ماست موسیر! راستی یادم رفت پارسال ما با ماشین خودمان داشتیم میرفتیم مسافرت که داداشم می خواست پوست تخمه رو از پنجره بندازه بیرون که یهو یه تریلی از کنار ماشین رد شد و دست داداشم را از بازو قطع کرد و ما همگی خندیدیم. من خیلی سال گذشته را دوست دارم و این بود انشای من ...

معرفی شهرستان اردکان(۳)

سوابق و پیشینه تاریخی:

آنطور که از منابع و مآخذ بر می‌آید، اردکان در گذشته محلی در 10 کیلومتری شمال اردکان واقع شده و اکنون زردک Zardok نامیده می‌شود و به رغم گذشت زمان می‌توان خرابه‌های خانه‌های مسکونی، مسجد و بازار و قلعه و حسینیه قدیمی اردکان را در آن مشاهده کرد. علت تغییر محل شهر را بعضی جاری شدن آب شیرین در محل فعلی اردکان ذکر کرده‌اند. از متون تاریخی قدیم چنین مستفاد می‌شود که رودخانه بزرگی از زابلستان تا کرمان و یزد و نزدیکی نائین ادامه داشته است و همچنین دهها رودخانه فصلی و آبهای سطحی از جنوب به شمال در جریان بوده که اینها همه می تواند منشاء تجمع مردم در این منطقه باشد. از طرفی دیگر شیب ملایم زمین از جنوب به شمال موقعیت را برای احداث قنات مناسب می‌نموده به همین جهت عامل اقتصادی یا آب و زمین مناسب برای کشاورزی باعث بوجود آمدن این شهر کویری گردیده است. اولین هسته شهر فعلی اردکان از قرن هشتم هجری پایه گذاری شده، بطوریکه محلات اطراف میدان قلعه و محله چرخاب از محلات قدیمی و نسبتاً سالم این شهر محسوب می شوند. از شواهد بر می‌آید که پس از تعیین محل جدید شهر اردکان، اولین بنا در محل میدان قلعه فعلی بنا شده است. پس از گذشت مدتی بر اثر ازدیاد جمعیت میدان بالاده را در جنوب و مسجد زیرده از این میدان است. سپس در کنار مسجد جامع، بازار بزرگ و چهار سوق و حمام بازار را بنا کردند.

نخستین باری، که در تاریخ از این شهر یاد شده، سده 7 هـ. ق است که نامی از اردکان و خانقاه ساختن شیخ تقی الدین دادا محمد از بزرگان و سالکان راه دین به میان آمده است. پس از شیخ محمد و پسرانش، اردکان به گونه علم، حکمت و ادب درآمد و از آن پس، درستی واژه «یونان کوچک» به اردکان تحقق یافت و نام اردکان را بیش از پیش روشنایی بخشید. در دوران افشاریه (1163 هـ. ق) علی قلی خان، برادرزاده نادرشاه، علیه شاهرخ شاه افشار شورش کرد و عازم خراسان شد. پس از پیمودن مسیر تا نزدیکی اردکان، از سوی سپاهیان شاهرخ شاه سرکوب و دستگیر و به مشهد فرستاده و در آن جا کشته شد. درسال 1207 هـ. ق لطفعلی خان زند، در جریان جنگ های خود با آقا محمد خان طبسی، سپاه کوچکی تدارک دید و به سوی شیراز رهسپار شد. درنزدیکی یزد، محمد تقی خان یزدی، راه را بر لطفعلی خان بست. لطفعلی خان با دلاوران زند و سپاهیان طبسی، در ناحیه اردکان، برخان یزدی تاخت و آنان را شکست داده و رهسپار ابرکوه شد. در تمامی دوران قاجار، شهر اردکان و پیرامون آن، جزو حکومت یزد محسوب می شد. در سال 1236 هـ. ق شاهزاده محمد ولی میرزا، حکمران یزد شد و حاجی میرزا محمد خان قزوینی را به حکومت اردکان و میبد فرستاد. پس از قزوینی، ‌میرزا مهدی قلی وزیر و پس از او محمد کریم خان، حاکم اردکان شدند.

ادامه دارد.....

تحلیلی بر آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری دهم

تحلیلی بر آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری دهم

 

کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری دهم باقی است اما شرایط حساس کشور باعث شده تا یک فضای انتخاباتی زود هنگام شکل بگیرد و احزاب و گروههای سیاسی از هم اکنون بحث بر سر گزینه های احتمالی و معیارهای انتخاب و نحوه اجماع بر سر یک گزینه را اغاز کرده اند.

تحلیلها در این رابطه گوناگون است : از یک طرف در اردوگاه اصلاح طلبان صحبت از اجماع بر روی یک نامزد است و حضور یا عدم حضور جناب اقای «خاتمی» برای آنها از اهمیت حیاتی برخوردار است .از سوی دیگر در اردوگاه اصولگرایان صحبت از اجماع بر روی رئیس جمهور کنونی جناب آقای «احمدی نژاد» یا شخص دیگری می باشد.به هر حال آنچه که در این انتخابات حرف اول را خواهد زد اشخاص هستند و متغیر تعیین کننده و و مهم در انتخابات آتی حضور یا عدم حضور جناب آقای خاتمی است که فعلا هنوز نظرات را شنیده وبه جمع بندی آنها می پردازد و صحبتی از حضورش به زبان نیاورده است.آنچه استراتژی دوجناح رادر انتخابات ریاست جمهوری دهم شکل می دهد حضور یا عدم حضور خاتمی می باشد . و بر مبنای حضور یا عدم حضور ایشان دو دیدگاه قابل بررسی است:

 

دیدگاه اول: با حضور جناب آقای خاتمی در عرصه انتخابات شاهد رقابت دوقطبی بین ایشان و جناب آقای احمدی نژاد خواهیم بود. انچه در این دیدگاه قابل بررسی است «دوئل احمدی نژاد ـ خاتمی» می باشد .به نظر می رسد در دوئل احمدی نژاد ـ خاتمی در نگاه اول شانس جناب آقای خاتمی بیشتر باشد اولا به دلیل اجماع اصلاح طلبان بر روی شخصیت محبوب و کاریز مای جناب اقای خاتمی وثانیا به دلیل نتایج و سیاست های جناب اقای احمدی نژاد به ویژه در حوزه اقتصاداما در نگاه دوم به این دوئل ممکن است شانس جناب اقای احمدی نژاد بیشتر باشد اولا به دلیل سیاست های اقتصادی و برنامه های آن برای تورم که در این اواخر شاهد آن هستیم به ویژه طرح تحول اقتصادی و ثانیا به دلیل توجه ویژه دولت جناب آقای احمدی نژاد به روستاها و شهر های کم جمعیت و محروم که بیشترین اقشار را در حضور در انتخابات به خود اختصاص می دهند.اما انچه که مسلم است عملکرد این دولت به ویژه در عرصه اقتصادی در مدت باقی مانده می تواند نتیجه دوئل احمدی نژاد ـ خاتمی را به نفع احمدی نژاد رقم زند. اما خاتمی هم برگ برنده های زیادی دارد.

 

دیدگاه دوم: مبتنی بر عدم حضور جناب آقای خاتمی و شکل گرفتن فضای رقابتی چند قطبی است. در صورت عدم حضور خاتمی این دیدگاه موضوعیت پیدا می کند . البته با شکل گرفتن این دیدگاه شانس جناب آقای احمدی نژاد بیشتر است . اولا بعید به نظر می رسد که با حضور جناب اقای کروبی اجماعی بین اصلاح طلبان  در مورد ایشان به وجود اید زیرا از شخصیت کاریزماتیک و جذابی که جناب اقای خاتمی از آن برخوردار است محروم است. اما  به عنوان یک رقیب مطرح می باشد. همچنین افرادی مانند محمد رضا عارف- محمد علی نجفی - عبد الله نوری که اگر تایید صلاحیت شوند بعید به نظر می رسد که با اقبال عمومی مواجه شوند.از طرف دیگر در صورت شکل گیری این دیدگاه در جناح اصولگرایان نیز ممکن است شکافهایی مشاهده شود و بر روی گزینه  احمدی نژاد به دلیل برخی عملکردها اجماع شکل نگیرد. در اینجا ممکن است نام اشخاصی نظیر محمد باقر قالیباف- غلامعلی حداد عادل- علی لاریجانی- احمد توکلی - ناطق نوری - علی اکبر ولایتی به میان آید. اما علیرغم حضور این اشخاص باز شانس اول را جناب اقای احمدی نژاد خواهد داشت. عملکرد جناب اقای احمدی نژاد در مدت باقی مانده از عمر دولتش به ویژه در عرصه اقتصادی بر طبق این دیدگاه هم مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

 نتیجه اینکه هنوز قضاوت در مورد اینکه انتخابات آینده بر دیدگاه اول (دوقطبی) یا دیدگاه دوم(چند قطبی) مبتنی خواهد بود زود است . اما بر طبق دو دیدگاه احتمال زیاد دارد که انتخابات ریاست جمهوری به به دلیل اینکه اکثریت مطلق اراء را نیاز دارد به مرحله دوم کشید شود. موضوعیت پیدا کردن دیدگاه اول یا دوم به اعلام حضور یا عدم حضور جناب اقای خاتمی وابسته شده است.

 

 

مبعث رسول مکرم اسلام

اقرا باسم ربک الذى خلق، خلق الانسان من علق، اقرا و ربک

الاکرم، الذى علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم.

بخوان به نام پروردگارت که آفرید. همان که انسان را از خون بسته‏اى خلق کرد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان که به وسیله قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمى‏دانست، یاد داد.

مبعث مبارک

مبعث پیام آور وحی ، پیامبر نور ورحمت بر مسلمانان جهان مبارک باد

معرفی شهرستان اردکان(2)

وضعیت اجتماعی:
در سال 1375 در شهرستان اردکان نسبت شهرنشینی 79% بوده که به دو شهر اردکان و شهر تازه تأسیس احمدآباد اختصاص یافته است (شهر احمدآباد در حدود 4500 نفر جمعیت دارد). شهر اردکان در سال 75 دارای 9472 خانوار معمولی ساکن با 43708 نفر جمعیت بوده و نسبت جنسی شهر معادل 107 مرد در مقابل هر 100 زن بوده است. این میانگین در سطح کشور 4/104 است. شهر اردکان از نظر جمعیت و وسعت پس از مرکز استان (شهر یزد) اولین شهر استان است. جمعیت بافت قدیمی شهر اردکان حدود 8/1 جمعیت کل شهر است.
 ویژگی های فرهنگی مردم اردکان:
مردم شهر اردکان سخت کوش، با ایمان، بردبار و پاک اندیش، ساده و بی پیرایه، متعصب در امور دینی و مقید به برپایی عزاداری در چند ماه از سال هستند. تعصب و وابستگی خاص به مذهب، پشتکار و سختکوشی، مهمانوازی، صرفه جویی، سوداگری، همکاری و تعاون، روحیه کار، روحیه قناعت پیشگی و اقتصادی بودن، اهل ریسک نبودن و بی اعتمادی به اقلیم و شرایط آب و هوایی و... ویژگیهایی هستند که تا حدودی متأثر از شرایط اقلیمی خاص منطقه (اقلیم کویری و گرم و خشک) هستند.
مردم اردکان آریایی نژاد و ایرانی الاصل هستند و به زبان فارسی و لهجه شیرین یزدی سخن می گویند. بیشتر مردم شهر مسلمان و شیعه جعفری هستند و شماری زرتشتی نیز در ناحیه زندگی می کنند. از جمعیت شهر اردکان 6/99% مسلمان و 4/0% زرتشتی، مسیحی و... هستند.

ادامه دارد...


معرفی شهرستان اردکان(۱)

اردکان

 

شهرستان اردکان یکی از شهرستانهای استان یزد در مرکز ایران است. شهر اردکان مرکز این شهرستان است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با  ۷۳٫۲۹۲  نفر بوده است. شهرستان اردکان 32% پهنه استان یزد (بیش از 24 هزار کیلومتر مربع) را در خود جای داده و وسیعترین شهرستان در استان یزد است. این شهر در روزگارآبادانی آن در محلی به نام زردک قرار داشته و دیوارهای تاریخی آن هنوز پا برجا ست. این شهرستان دارای سه بخش مرکزی، بخش خرانق و بخش عقدا می باشد.معمار گفتگوی تمدنها آقای خاتمی متولد این شهرستان می باشد.

 

 

جغرافیا و اقلیم:

 

شهر اردکان در طول جغرافیایی 53 درجه و 48 دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 32 درجه و 20 دقیقه شمالی واقع شده است. اردکان بر سر راه تهران به کرمان و بندرعباس واقع شده که این راه از مرکز شهر (جاده سنتو یا دکتربهشتی) می گذرد و در قلب کویر مرکزی ایران جای دارد. موقعیت قرارگیری شهر در دشت یزد- اردکان می باشد. در قسمت غربی شهر آبادی های دهستان عقدا، در قسمت جنوبی دهستان بفروئیه میبد ، درقسمت شرقی دهستان زرین قراردارند.

شهر اردکان از جنوب به شهر میبد، از شمال به باغات پسته، از غرب به زمین های زراعی و از شرق به خانه باغهای معدودی محدود میشود. مساحت شهر اردکان 286۸ هکتار است. فاصله هوایی شهر اردکان تا تهران 446 کیلومتر، فاصله زمینی شهر تا یزد ۶۰کیلومتر و تا میبد 10 کیلومتر است.

از نظر توپوگرافی، بخش عمده شهرستان با خط تراز تقریبی 1500 متر محدود می  شود. تنها حدود 5% مساحت شهرستان کوهستانی بوده و ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دریا 1234 متر است. در محدوده شهرستان بلندترین نقطه ارتفاعی مربوط به کوه خوانزا با ارتفاع 3158 متر است. بلندی شهر اردکان از سطح دریا 1035 متر است.


ارتفاعات موجود در شهرستان اردکان به شرح زیر است:


کوه هریشت(ارتفاع 1939): 12 کیلومتری شمال شرقی اردکان(محل قرارگیری پیرانگاه پیر سبز هریشت، زیارتگاه زرتشتیان)


کوه چک چک (ارتفاع 2745): 38 کیلومتری شرقی اردکان(در دامنه غربی آن محل زیارتگاه زرتشتیان، پیرسبز چک چکو )


کوه تپه ریگ (ارتفاع 1605) 25کیلومتری شمال شرقی اردکان


کوه های خرانق (ارتفاع قله 3199 متر):  جنوب شرقی شهرستان


کوه های ندوشن (ارتفاع 2817 متر): غرب شهرستان

ادامه دارد...