گاه نوشته های من

اردکانم مهد علمم جایگاه مردم نیک اخترم من.این وبلاگ حاوی مقالات و تحلیلها و دلنوشته های من می باشد.

گاه نوشته های من

اردکانم مهد علمم جایگاه مردم نیک اخترم من.این وبلاگ حاوی مقالات و تحلیلها و دلنوشته های من می باشد.

معرفی شهرستان اردکان(۴)


وجه تسمیه:
اردکان از دو کلمه «ارد» و«کان» تشکیل شده که «ارد» به معنی مقدس و «کان» یعنی معدن می‌باشد و با این ترکیب واژه اردکان به معنای سرزمین مقدس می‌شود، اما در جامع مفیدی «ارد» را به کسر الف به معنی دور معنی کرده و نوشته است چون اطراف اردکان معادن زیاد وجود دارد، در نزد مردم این منطقه به اردکان معروف گشته است.
مقارن با حمله مسلمانان به ایران و فرار ایرانیان از شهرهای بزرگ خراسان به طرف مرکز ایران، آنها در میبد، یزد و سایر مناطق مرکزی ایران ساکن شده‌اند. مردم نواحی اردکان چون این خطه را برای کشاورزی مساعد دیدند به احداث قنوات و بنادر این شهر (اردکان) اقدام نمودند. بنابراین ممکن است بانیان اردکان زرتشتیان بوده باشند. در این صورت ممکن است نام اردکان از کلمه ( ارتاکان) به معنی راستی و درستی آمده باشد که در آیین زرتشتی یکی از ایزدان است.


در کتب:
در کتاب یزد نامه به اردکان اشاره شده و از آن به محل توطن علما و حکما در قدیم الایام (حدود قرن هفتم هـ.ق) یاد شده که به یونان کوچک اشتهار داشته و دارای مساجد، خوانق، عمارات، باغات، بیوتات بوده و محل زندگی علما و فضلا بوده که هر یک منازل دلگشا و بساتین روح افزا در آن ساخته اند. در گذشته دور نیمه شمالی یزد محل دریاچه ای بزرگ بوده که از منطقه حوض سلطان در جنوب ری تا شمال دشت یزد ادامه داشته (دریاچه ساوه) که امروزه اثری از آن باقی نمانده است. خشکیدن این دریاچه را از وقایع هنگام میلاد پیامبر اسلام می دانند و سه دیه ی بیده، عقدا و میبد در کنار این دریا بودند و محل کنونی شهر اردکان زیرآبهای دریای ساوه قرار داشته است.

ادامه دارد...



نظرات 4 + ارسال نظر
ساسانی جمعه 18 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:34

مردم نواحی اردکان چون این خطه را برای کشاورزی مساعد دیدند به احداث قنوات و بنادر این شهر (اردکان) اقدام نمودند.

قنوات بجای خود بنادر به چه معنی است
مگر در کویر هم می شود بندر احداث کرد آنهم نه یک بندر بلکه بنادر
پیشنهاد می شود نو شته های خود را قبل از انتشار ویرایش کنید تا اینگونه گاف ندهید بالاخره شما دانشجوید وزشت است که دانشجو نداد که بندر در کجا احداث می شود .

دوست بزرگوار از نظرتان ممنونم ولی گویا شما درست مطلب مرا مطالعه نکردین . در پاسخ شما باید عرض کنم اولا اردکان در ایام قدیم از اب فروان برخوردار بوده و منطقه کشاورزی بوده است.و اصلا برخی فلسفه وجودی شهرستان اردکان را خشکیدن دریاچه ساوه می دانند.ثانیا این مطالب منتشر شده دارای منابع معتبر است و تراوشات ذهنی خودم نمی باشد.

حسین شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 17:56 http://memyself.blogsky.com

سلام ، من با اینکه فقط چند ساعت اردکان بودم ولی در کل خیلی خوشم اومد از این شهر ، اول از ساختمونها ، خیابانهای عریض و در کل فضای زیبای شهری و درنگاه دوم هم مردم این شهر. البته میگم که فقط چند ساعت این سیاحت طول کشید.

یک درخواست کوچیک دارم ، امکانش هست یک دعوتنامه کلوب برای من ارسال کنید ، واقعا ممنون می شم
hossein1t@gmail.com

حسین شنبه 19 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 18:17 http://memyself.blogsky.com

دوباره سلام ، واقعا لطف کردید ، ممنونم.

عباس دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 18:51 http://hasrat.blogsky.com

سلام
اطلاعات خوبی بود در مورد اردکان
در ضمن عربها به ایران حمله کردند وایران را غارت کردند به اسم اسلام و دین اشتباه نشود دین با جنگ گسترش نمی یابد دروغ های تاریخی را نشر ندهید غارتگران را حمایت می کنید
وقت کردید یه سر بزنید
متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد