گاه نوشته های من

اردکانم مهد علمم جایگاه مردم نیک اخترم من.این وبلاگ حاوی مقالات و تحلیلها و دلنوشته های من می باشد.

گاه نوشته های من

اردکانم مهد علمم جایگاه مردم نیک اخترم من.این وبلاگ حاوی مقالات و تحلیلها و دلنوشته های من می باشد.

اولین سالگرد ارتحال اولین شاعر انقلاب و امام جمعه فقید اردکان



آیت‌الله حاج شیخ محمد حسین بهجتی اردکانی(شفق) در سال 1314 به دنیا آمد.وی از 7 سالگی فراگیری علم و دانش را در مکتب‌های آن زمان شروع کرد و در سال 1331 هجری شمسی به تشویق ملامحمد حائری به قم رفت و در مدرسه خان (آیت الله بروجردی) و فیضیه و حجتیه سکنی گزید.آیت الله بهجتی همزمان با این دروس تاریخ وحدیث وز بان انگلیسی را تا حدودی آموخت.این عالم گرانقدر یزدی با بزرگانی چون آیت الله‌هاشمی رفسنجانی، مسعودی خمینی، و مقام معظم رهبری همدرس و هم مباحثه بود.وی همچنین از شاگردان مرحوم امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله سید روح الله خاتمی و اولین شاعر شعر انقلاب اسلامی (متخلص به شفق) بود . وی را شاعر انقلاب نیز نامیده اند که پس از سال‌ها تلاش علمی در حوزه علمیه قم و امامت جماعت مسجد الرسول (مسجد اردکانیها) در تهران، پس از تصدی مسئولیت نمایندگی امام و امامت جمعه یزد توسط مرحوم آیت الله خاتمی به امامت جمعه اردکان منصوب شد.شفق، سراینده شعر معروفی که همه بچه‌ها از دبستان آن را به یاد دارند، با مطلع هر چه که بیند دیده، خدایش آفریده ...است.

ایشان در شامگاه دوشنبه 29 مرداد سال 86 در سن 73 سالگی پس از سال‌ها بیماری مزمن قلبی دار فانی را وداع گفت.

از این جهت حضرت آیت الله بهجتی را نخستین شاعر انقلاب نامیده اند که:  پس از سخنرانی امام خمینی (ره) علیه طرح انجمن های ایالتی و ولایتی و اعلان آن در صفحات اول روزنامه ها  استاد بهجتی(شفق) قصیده ای  با مطلع : درود باد بر این انقلاب پاک ،درود/ که زیر سایه آن جان ملتی آسود. که می توان آن را نخستین شعر انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دانست. این شعر شب سخنرانی حضرت امام در منزل امام  و در حضور جمعیت حاضر توسط خود ایشان قرائت شد و تحسین امام و علمای حوزه را بر انگیخت  و شوری دیگر در مردم پدید آورد. فردای آن روز آقای هاشمی رفسنجانی و طلاب دیگری از شاگردان امام این شعر را با اسم و رسم واقعی استاد تکثیر و در میان مردم توزیع کردند. شهربانی و ساواک قم به سرعت واکنش نشان دادند و استاد بهجتی را دستگیر و مورد اذیت و آزار و باز جویی قرار دادند. از آن پس هرگاه شعری در حمایت از امام و انقلاب سروده میشد  استاد بهجتی جزو متهمان ردیف اول بود.

یاد و خاطره اولین شاعر انقلاب اسلامی
 و امام جمعه فقید شهرستان اردکان حضرت آیت الله محمد حسین بهجتی(شفق) را در اولین سالگرد ارتحال آن عالم وارسته گرامی میداریم.


برای مشاهده تصاویری از حضور  مقام معظم رهبری در بیت مرحوم شفق به سایت دوستم اقای ملاحسینی به نشانی www.kavirestan.ir  مراجعه فرمایید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد